Ik ben de koper. Wat nu?
Na de (lange) zoektocht naar jouw ideale woning is het eindelijk gelukt! Je bent gekozen als de gelukkige koper van jouw droomwoning. Hoewel je waarschijnlijk niet kan wachten om in je nieuwe stulpje in te trekken, moeten er nog een aantal stappen worden doorlopen voordat de koop helemaal rond is. In deze blog leggen wij deze stappen voor je uit, zodat jij precies weet wat jou te wachten staat.
Gegevens aanleveren voor de koopovereenkomst
Voordat we de koopovereenkomst gaan opmaken, sturen wij je eerst een dealbevestiging. Hierin staan de belangrijkste afspraken op een rijtje, zoals de koopsom, eventuele voorbehouden, de gewenste opleverdatum en de eventueel over te nemen roerende zaken. Voor het opmaken van de koopovereenkomst hebben wij jouw personalia nodig, namelijk:
- Algemene persoonlijke gegevens
- Adresgegevens
- Burgerlijke staat
- Een kopie van je legitimatiebewijs
Zodra wij deze gegevens ontvangen hebben, gaan we aan de slag met het opmaken van de voorlopige koopovereenkomst.
De koopovereenkomst controleren
Zodra de voorlopige koopovereenkomst opgemaakt is, wordt deze naar zowel jou als onze verkoper(s) gestuurd. Beide partijen kunnen dan controleren of alles volgens afspraak is opgemaakt.
De koopovereenkomst tekenen
Is alles in orde? Dan is het eindelijk tijd om de koopovereenkomst te tekenen! Zodra de akte door beide partijen getekend is, ontvang je altijd een kopie van de koopovereenkomst.
Een notaris kiezen
Aangezien de kosten van de notaris bij de koper liggen, mag jij als koper de notaris kiezen. Kies voor een notaris waar je bekend mee bent, een goed gevoel bij hebt of die bij jou in de buurt zit. Tip: vraag meerdere offertes op en vergelijk! Zodra er een notariskeuze gemaakt is, zal ook deze een kopie van de koopovereenkomst ontvangen. Zo kan de notaris alles regelen voor de officiële overdracht.
Het financiële gedeelte afhandelen van de financieel adviseur
Dit gedeelte is extra belangrijk als je een hypotheek moet afsluiten voor (een deel van) de koopsom. Neem contact op met je financieel adviseur om te zorgen dat het financiële gedeelte op de juiste manier wordt afgehandeld. Denk bijvoorbeeld aan het aanleveren van relevante informatie voor het aanvragen van een hypotheek. Jouw adviseur helpt je hier natuurlijk bij. De financieel adviseur zal ook kijken naar hoeveel eigen geld er ingelegd moet worden. Ook dit is een belangrijk onderdeel van het afhandelen van het financiële deel, omdat je bepaalde zaken omtrent de koop van je woning via eigen middelen moet betalen.
Een taxateur regelen voor een eventueel financieringsvoorbehoud
Heb je de woning gekocht onder voorbehoud van financiering? Dan hoort er nog een extra stap bij het afronden van het koopproces. Met een financieringsvoorbehoud moet er een afspraak met een taxateur ingepland worden om de waarde van jouw nieuwe woning te bepalen voor het afronden van de hypotheekaanvraag. Indien je de hypotheek niet rond krijgt op basis van de berekende waarde heb je de mogelijkheid de koop te ontbinden.
Een keurder regelen voor een eventueel voorbehoud bouwtechnische keuring
Ook als je de woning koopt onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring komt er een extra stap bij de afronding van de koop kijken. Voor een bouwtechnische keuring zal een professionele keurder de woning inspecteren op onderhoud of gebreken. Na de keuring zal deze een overzicht opstellen van de verschillende kosten. Als de kosten de eerder afgesproken directe kosten te boven gaan, is dit ook een legitieme reden om de koop te ontbinden.
Informeren wanneer de koop definitief is
Wanneer de koop van jouw nieuwe woning definitief is, ligt aan de voorwaarden van de koop. Als je een woning zonder voorbehouden koopt, is de koop definitief zodra de drie dagen wettelijke bedenktijd zijn verlopen. Deze gaan in als beide partijen de akte getekend hebben. Koop je de woning met voorbehouden? Dan is de koop definitief zodra de datum voor de ontbindende voorwaarden verlopen zijn.
Aanwezig zijn bij de eindinspectie en overdracht
Zodra de transportdatum van de woning eraan komt, wordt er een eindinspectie ingepland met jou, de verkoper(s) en de makelaar. Bij de eindinspectie wordt er een rondje door de woning gedaan waarbij deze volledig gecheckt wordt op onder andere gebreken en achtergebleven spullen. Ook worden de meter- en waterstanden genoteerd. Bij de officiële overdracht zorgt de notaris dat de woning officieel over wordt gezet op de nieuwe eigenaar en dat alle kosten zijn verrekend. Onder deze kosten vallen bijvoorbeeld de kosten koper, de notariskosten en overdrachtsbelasting.
Verhuizen maar!
Nu je alle stappen van het afrondende proces hebt doorlopen, is het tijd om te beginnen met verhuizen en het inrichten van jouw nieuwe stekkie. Veel woonplezier!